
Ako posielať podklady na grafické spracovanie?
jednoduché vysvetlenie aj pre úplných začiatočníkov
Stretli ste sa už s tým, že si od vás grafik žiadal vektorové logo, prípadne obrázok v rozlíšení 300 dpi a vy ste nemali tušenie, čo od vás chce? Nedorozumenie spôsobilo chaos, preposielanie mailov, vy ste boli nahnevaný, grafik bol nahnevaný… To sa však môže zmeniť — grafika vás nemusí bolieť 🙂
Pripravili sme pre vás základné body, ako správne dodať grafikovi/dizajnérovi podklady na grafické spracovanie, ktoré pochopí aj úplný začiatočník.
Grafik od vás vyžaduje podklady s určitými špecifikáciami. Prečo je to tak?
Jednoducho povedané: aby výsledná grafika vyzerala čo najlepšie. Určite nechcete mať na plagáte rozrastrovanú fotku a nečitateľné logo. Ako prvé si poďme vysvetliť základný kameň úrazu…
Vektory vz. bitmapa — Aký je v tom rozdiel?
Bitmapa (rastrový obraz)
- ide, zjednodušene, o fotografie a obrázky
- je tvorená z pixelov (bodov), ktoré sú usporiadané v určitej pomyselnej mriežke, v ktorej má každý bod svoje špecifiká (napríklad poloha, farba, priehľadnosť)
- zväčšovaním stráca na kvalite
- jej rozlíšenie hrá podstatnú úlohu — čím väčšie rozlíšenie, tým viac detailov, tým kvalitnejšia fotografia
- formáty: jpeg, png, bmp, gif, tiff
Vektory
- sú napr. logá, ikonky, obrázky…
- sú tvorené z geometrických tvarov (body, úsečky, krivky, mnohouholníky…)
- môžete ich ľubovoľne zväčšovať/zmenšovať a nestrácajú na kvalite (preto ich my grafici milujeme)
- dajú sa exportovať do potrebného rozlíšenia podobne ako bitmapa
- formáty: ai, eps, svg, cdr, vektorové pdf
1. V akom formáte teda posielať logo?
Najideálnejší je vektorový formát — napr. vektorové pdf, eps, ai, svg. Grafik si vie z neho vytiahnuť, čo potrebuje bez straty kvality. Určite nie je vhodné posielať logo vložené do Wordu, v tele emailu, ani ho neukladať ako bitmapový obrázok s prepísanou koncovkou ai (prepísaním názvu súboru nevznikne z rastrovej grafiky vektorová).
2. Ako dodať fotografie?
Pri fotografiách je potrebné dopredu si určiť, na aký účel majú byť použité — do tlače alebo online?
Aby bola tlač fotografií a obrázkov kvalitná, je potrebné:
- rozlíšenie minimálne 300 dpi (obrazových bodov)
- laicky môžeme povedať: čím má fotka väčšiu veľkosť v MB, tým by mala byť kvalitnejšia
- farebný profil CMYK
- ak majú fotografie nedostatočnú veľkosť alebo nespĺňajú niektorý z parametrov, musíte rátať s tým, že tlač nemusí vyjsť dobre
Aby fotografie na webe vyzerali pekne, je potrebné:
- rozlíšenie 72 alebo 96 dpi
- pre web nie je potrebné mať fotografie vo veľkej veľkosti a vysokom rozlíšení: čím väčšia fotografia, tým dlhšie sa stránka načítava
- farebný profil RGB
Veľkosť a rozlíšenie fotografie zistíte nasledovne:
- Windows: kliknite pravým tlačidlom na obrázok v dokumentoch — zvoľte možnosť Vlastnosti — kliknite na možnosť Podrobnosti — tu sú vypísané všetky informácie o fotografii
- Mac: otvorte si obrázok v Preview — kliknite na Nástroje — Zobraziť inšpektora
Zo skúseností musím povedať: lepší variant je o niečo väčšia fotografia (jej zmenšenie je menej bolestivé) než malá nekvalitná fotografia, ktorá sa má použiť do tlače.
3. Aké sú technické špecifikácie súboru do tlače?
Ak máte inzerciu, ktorá smeruje do printových magazínov alebo kníh, je potrebné, aby tlačový súbor súbor spĺňal určité špecifikácie:
- fotografie v rozlíšení 300 dpi
- spadávka by mala mať 3−5 mm z každej strany (spadávka = v rámci grafiky extra priestor navyše, ktorý bude orezaný — veľmi dôležitý prvok pri tlači, zaisťuje, aby výsledná tlačovina nemala biele okraje)
- príliš blízko orezu by sa nemali nachádzať žiadne dôležité texty a prvky
- orezové značky, ktoré nemajú nezasahovať do spadávky
- celý súbor by mal byť vo farebnom profile CMYK (ak nie je zadefinovaný iný farebný model — napr. Pantone)
- čierne texty by mali obsahovať len čiernu farbu (nemajú obsahovať iné farby a nemali by byť v profile RGB)
- niektoré tlačiarne vyžadujú, aby sa texty prevádzali na krivky
Úvod do reči grafika vám môže ušetriť čas, nervy a v konečnom dôsledku aj peniaze. Každá spolupráca je predsa efektívna vďaka vzájomnej komunikácii. Aj preto sme si pripravili 10 tipov, ako komunikovať s grafikom. Porozumeniu už nič nebráni 🙂