Top
blog grafika

10 tipov, ktoré vám uľahčia komunikáciu s grafikom

(a ako bonus ušetríte grafikovi zopár sivých vlasov)

 

Tvorba kvalitného dizajnu grafiky je proces, ktorého priebeh a dĺžka trvania závisí od mnohých faktorov. Môže ísť hladko a rýchlo, ale taktiež sa dokáže natiahnuť do obludných rozmerov plných stresu na oboch stranách. Keďže čas sú peniaze, poďme si dať niekoľko tipov, ako by sa dala táto obojstranná spolupráca vylepšiť.

1. Ak viete, čo chcete, tak to povedzte
Ak máte jasnú predstavu, ako by mala vaša vysnívaná grafika vyzerať, neváhajte sa o ňu podeliť so svojím grafikom. Pre obe strany je výhodnejšie prejsť si konkrétne požiadavky rovno pri zadaní, než čakať či sa grafik „náhodou trafí” do toho, čo chcete. Ušetríte si tým kopec času a grafikovi zbytočnú prácu.

ako komunikovať s grafikom

2. Ak nemáte predstavu, čo chcete, konzultujte
Nie každý má vizuálnu predstavivosť a je v poriadku, ak na začiatku nemáte ujasnenú predstavu, čo presne chcete. Preto je dôležité jasne si zadefinovať základné požiadavky aj technické špecifikácie, aby vám mohol grafik pripraviť vizuál, s ktorým budete spokojný. Treba si určiť napríklad:

  • koho chcete osloviť
  • čo chcete vizuálom povedať/odkázať
  • čo by mala grafika obsahovať (texty, fotografie, logá sponzorov…)
  • aký bude rozsah prác
  • kde bude grafika využitá (v online, v printe alebo v oboch)
  • v akých formátoch má byť grafika vo finálnom výstupe
  • má byť grafika podľa konkrétneho dizajn manuálu?
  • máte špeciálnu požiadavku, ktorá má byť v grafike zapracovaná?

Ak si nezadefinujete základné požiadavky, nemusíte dostať to, čo ste si predstavovali, prípadne sa k tomu dopracujete po dlhých hodinách korektúr.

ako komunikovať s grafikom

3. Spravte si rešerš
Ak nemáte žiadnu predstavu, ale chcete sebe a grafikovi poskytnúť odrazový mostík, pozrite si konkurenciu, prípadne vizuály, ktoré sa vám páčia a spravte si rešerš/moodboard.

4. Máte dizajn manuál? Dajte o ňom vedieť
Ak máte firemný dizajn manuál alebo potrebujete grafiku prispôsobiť konkrétnemu vizuálu, informujte o tom na začiatku. Pokiaľ dáte grafikovi pri navrhovaní úplne voľnú ruku, resp. žiadne podklady, a následne zistíte, že váš plagát má byť podľa DM, musí sa celý prerábať (alebo robiť odznova), čo je časovo a finančne náročnejšie.

5. Posielajte finálne podklady
Poďme si dať rovno príklad: ak sa zalomia „surové” texty bez jazykovej úpravy do knihy, ktorá bude mať vo výsledku 300 strán a následne sa začnú robiť korektúry, tie budú trvať grafikovi niekoľkonásobne dlhšie, ako keby sa do knihy použil finálny text so všetkými úpravami. A opäť sme pri tom, že čas sú peniaze. Navyše pri tomto štýle práce môže nastať viacero komplikácií. Napríklad pre potrebu rozšíriť texty v strede knihy o ďalšiu stranu, (čo môže byť pri klasickej knižnej väzbe V8 problém pre jej technické špecifikácie), sa všetko za novou stranou poposúva a musí sa nanovo upravovať. Môžu sa rozhodiť grafické prvky, ktoré zrazu nebudú vychádzať ako na pôvodnom návrhu, čo spôsobí ďalšie a ďalšie úpravy a hodiny práce naviac.

Tento bod sa dá aplikovať pre mnohé grafické projekty. Preto si dopredu pripravte všetky podklady (informácie, obrázky, logá, texty…), ktoré sa majú použiť a grafikovi pošlite už finálne verzie. Nakoniec si tým ušetríte kopec času a financií.

6. Korektúry posielajte naraz
Podklady na korektúry je ideálne posielať všetky naraz v jednom maili. Jednotlivé opravy sa dajú jednoducho zaznačiť ako komentáre v pdf, prípadne je možné ich spísať v prehľadných bodoch do mailu či do Wordu. Rovnako aj fotografie, logá a obrázky je lepšie posielať naraz a nie po jednom samostatne. Ak sú príliš veľké, odporúčame použiť na ich zdieľanie online transfery, napríklad uschovna.cz, wetransfer.com, dropbox.com alebo drive.google.com.

Nie je potrebné posielať v 10 mailoch to, čo sa dá poslať jednoducho v jednom. Akurát bude mať grafik zahltenú schránku a bude mu dlšie trvať, kým sa takýmito korektúrami prelúska. Navyše pri rozkúskovaných korektúrach vzniká najviac chýb, pretože sa môže stať, že grafik niečo prehliadne a opravy môžu trvať ešte viac času.

ako komunikovať s grafikom

7. Vyjadrujte sa jasne a presne
V rámci korektúr je najefektívnejšie vyjadriť presne a jasne, čo by ste potrebovali upraviť. Najideálnejšie tak, aby grafik nestrávil dlhší čas lúštením korektúr ako ich zapracovaním. 

Môžeme uviesť príklad: namiesto „tá farba je príliš zelená”, je lepšie povedať „vedeli by ste mi prosím pripraviť návrh s jemnejším odtieňom zelenej, prípadne skúsiť inú farbu, napríklad modrú?”

ako komunikovať s grafikom

8. Ak si nie ste istý, pýtajte sa
Ak presne neviete, v akom formáte máte dodať logo, v akom rozlíšení poslať fotky do tlače alebo si len potrebujete overiť technické špecifikácie, pokojne sa pýtajte a radšej sa pýtajte veľa. Je lepšie, keď si overíte všetko potrebné a predídete tým zbytočným komplikáciám.

9. Nechajte si poradiť

Nezabudnite, kvalitný grafik vám chce naozaj vyhovieť a pomôcť pripraviť príťažlivý vizuál. Má za sebou množstvo projektov a vizuálne cítenie ako bonus. Bude s vami konzultovať vaše požiadavky, avšak je dobré mať otvorenú myseľ a nechať si od neho poradiť.

10. Myslite dopredu
Ak je to možné, nenechávajte si zadanie pre grafika na poslednú chvíľu. Môže sa stať, že vám grafiku pri najlepšej snahe nestihne pripraviť včas pre iný deadline.

Ako hovoríme u nás: „Rozmýšľajte už predvčerom, aby včera nebolo neskoro…”

Nie je nič lepšie ako hladká spolupráca medzi grafikom a klientom. A grafici milujú klientov, s ktorými sa dobre spolupracuje.


Pevne verím, že vám tieto rady pomôžu v praktickom živote a komunikácii s vaším grafikom.

Je dôležité, aby ste spolu nebojovali, ale pomáhali si.

Ak vás zaujíma, s čím všetkým by sme vám vedeli pomôcť, pozrite si našu ponuku služieb

Lenka Bollová

S grafikou, kreslením a kreatívnym vymýšľaním sa to so mnou ťahá odkedy si pamätám – takmer celý život. Serióznejšie to začalo na strednej a vysokej škole a istý čas som naberala skúsenosti v Čechách. V tvorbe sa snažím hľadať netradičné a zaujímavé riešenia, ktoré dokážu posunúť vizuál na vyššiu úroveň. Mojou špecialitou je veeeľa grafiky všetkého druhu :D Vo voľnom čase sa snažím utiecť do prírody buď na biku, alebo na pešo…