Top

Prečo myslieť na dizajn manuál?

Viete prečo myslieť na dizajn manuál? Na úplnom začiatku tvorby vašej identity je dôležité si ujasniť, čo chcete svetu povedať, ako chcete, aby bola značka vnímaná a čo chcete v konečnou dôsledku docieliť. Na základe toho potom tvoríte celú vizuálnu identitu. Ak si k tomu vytvoríte aj kvalitný dizajn manuál, bude tvorba vašej identity jednoduchšia.  Ak dizajn manuál stále nemáte, je na čase to zmeniť.

 

1. Myslite na dizajn manuál – hneď na začiatku

 

Dizajn manuál zohráva v prezentácii značky alebo spoločnosti kľúčovú úlohu. Jeho absencia môže vytvoriť chaos vo vizuálnej komunikácii. Dizajn manuál zjednocuje všetky grafické prvky – je to návod ako pracovať s grafikou firmy, ktorá je bližšie zadefinovaná v tomto článku. Pre lepšie pochopenie je článok doplnený príkladmi z dizajn manuálu, ktorý sme pripravili pre nášho klienta.

To, že by mala byť vizuálna identita šablónovitá, je už minulosťou. Treba udržať určitú osnovu a dôležité prvky dizajn manuálu, ale kreativite sa medze nekladú.

Na začiatku si vytvorte obsah/ jednoduchú osnovu, ktorá môže vyzerať napríklad takto:

 

Obsah dizajn manuálu

 

2. Logotyp

 

Logotyp a jeho použitie je zakázané modifikovať a meniť inak, než je uvedené v dizajn manuáli. Oceníte to najmä v situácii, ak bude s vaším logom pracovať niekto mimo vašej spoločnosti. Ak sa bude riadiť dizajn manuálom, ktorý mu zašlete spolu s logom, nenaruší vašu firemnú identitu. 

 

Logo sa najčastejšie posiela grafikovi vo vektorovom formáte – napr. vo vektorovom .pdf, vo formáte .ai alebo prípadne vo formáte .eps – tieto formáty uchovávajú vektory. Grafik tak môže pracovať s logom pri spracovávaní akýchkoľvek tlačovín a podkladov. 

 

Ak je to potrebné, majte zo svojho loga vertikálny aj horizontálny variant pre rôzne použitie. Napríklad príliš vertikálne logo by ste ťažko použili pri potlači firemných pier. 

 

Ak je vaše logo farebné, musí mať aj čiernobielu a inverznú verziu. Čo to znamená, vysvetľujú nasledujúce obrázky:

 

Dizajn manuál Dizajn manuál

 

Vaše logo musí mať ochrannú zónu od ostatných prvkov. Je to priestor okolo loga, do ktorého by nemal zasahovať žiadny ďalší grafický prvok. Táto ochranná zóna by mala byť definovaná aj vo vašom dizajn manuáli.

 

ochranná zóna loga

 

Dôležité je mať zadefinované aj zakázané a povolené použitia loga. Napríklad tak, ako to uvádzajú nasledujúce príklady: 

 

Dizajn manuál Dizajn manuál

 

3. Typografia

 

Používajte fonty, ktoré si zadefinujete v dizajn manuáli a snažte sa ich dodržiavať. To, aký font používate, má vplyv na konečnú emóciu, ktorú zažíva váš klient alebo zákazník. Comic Sans sa volá Comic Sans, pretože patrí maximálne do bubliny v komiksoch alebo do zabudnutia. Určite nepatrí do vizuálov advokátskej kancelárie. Dbajte aj na výber typu písma. Napríklad akcidenčné, čiže zdobenejšie písmo, sa hodí viac pre nadpisy ako do samotného textu. Pre dlhšie texty je dôležité vybrať správny typ písma (serifové, čiže pätkové – napr. Times new roman, sans serifové, čiže bezpätkové – napr. Arial). Pri odstavcoch myslite aj na to, že text písaný veľkými písmenami nemusí automaticky znamenať jeho zvýraznenie. Naopak, môže jeho čitateľnosť podstatne zhoršiť.

 

pekný font

 

Pri typografii na vašom webe je dobré zamerať sa na ujednotenie fontov podľa dizajn manuálu. Zjednoťte si aj veľkosti nadpisov H1, H2, H3, odsekov a podobne. Váš web tak bude pôsobiť viac ucelene a esteticky. Nepreháňajte to s farbami a veľkosťami textu. Zadefinujte si 3 až 4 veľkosti a 2 až 3 farby, v ktorých budete držať celú kostru webu. Skontrolujte si, či používate font so slovenskou diakritikou. Ak ste si zakúpili zahraničnú šablónu vášho webu, napríklad z themeforest.com, je potrebné šablónu preložiť a zmeniť fonty na tie so slovenskou diakritikou.

 

4. Farebnosť

 

Farby zohrávajú v grafike nenahraditeľnú úlohu. Aj keď si to niekedy neuvedomujeme, majú obrovský vplyv na to, ako danú značku alebo firmu vnímame. Najjednoduchšie rozdelenie farieb je do 3 kategórií: studené, teplé a neutrálne farby.
Studené farby sa často používajú v zdravotníctve, teplé v gastro priemysle a neutrálne najčastejšie ako farby pozadia v kombinácii s teplými a studenými farbami.

 

Dizajn manuál

 

5. Zjednoťte si tlačoviny

 

Detaily dotvárajú celok, na to netreba zabúdať. Nie je nič krajšie, ako premyslený balík z eshopu, ktorý spolu ladí a už pri rozbaľovaní zákazníkovi vyčarí úsmev. Preto sme pre klienta pripravili personalizované nálepky, baliaci papier či lepiacu pásku s ich vlastným logom. Ak nemáte eshop, môžete zladiť svoje vizitky, zakladače alebo obálky a hlavičkové papiere.

 

dizajn nálepiek lepiaca páska

 

Veríme, že sa vám naše grafické tipy páčili a inšpirovali vás k zlepšeniu vlastných grafických materiálov. Ak si s dizajn manuálom a celkovým dizajnom vašej značky neviete poradiť, pokojne sa na nás obráťte. Radi posunieme vašu značku vpred.

Lenka Bollová